سنگ کلیه در کودکان

سنگ کلیه به رسوبات نمک و مواد معدنی گفته می‌شود که در ادرار غلیظ می‌شود. سنگریزه‌های کوچکی این عارضه خود به خود از بدن دفع می‌شود، اما سنگ‌های بزرگتر درمجرای ادرار گیر می‌کند و موجب ایجاد مشکلات بیشتری برای بیمار می‌شود. اما یکی از سوالات مهم این است که آیا این عارضه در سنین کودکی هم بروز می‌کند؟ علت بروز سنگ کلیه در کودک چیست؟ و چه راه‌هایی برای درمان سنگ کلیه‌ی کودک وجود دارد؟

در این مطلب به صورت تخصصی به توضیح کامل سنگ کلیه در کودکان می‌‍‌پردازیم، اما اگر شما می‌خواهید اطلاعات کاملی در خصوص سنگ کلیه داشته باشید؛ بهتر است به مقاله «سنگ کلیه» مراجعه فرمایید.

علت تشکیل سنگ کلیه در کودکان

علت-تشکیل-سنگ-کلیه-در-کودکان

با اینکه شیوع سنگ کلیه در کودکان کمتر از بزرگسالان است اما بروز سنگ کلیه حتی در نوزادان هم مشاهده می‌شود. دلایل متعددی برای بروز سنگ کلیه‌ در کودکان وجود دارد؛ برخی از نوزادان و کودکان سبک زندگی یا شرایط زمینه‌ای و بیماری‌هایی دارند که آن‌ها را مستعد ابتلا به سنگ کلیه می‌کند. اما برخی دیگر به دلایل ژنتیکی و ابتلای اعضای خانواده درجه درگیر این عارضه می‌شوند.

عوامل زمینه‌ای ابتلای کودکان به سنگ کلیه

یکی از دلایل تشکیل سنگ کلیه در کودکان اختلالات متابولیک برای تجزیه کردن و استفاده از مواد غذایی است که باعث می‌شود سیستین در ادرار غلیظ شود. عوامل زمینه‌ای دیگری مانند عفونت‌های دستگاه اداری، بیماری‌های تیروئید و پارتیروئید و سایر بیماری‌های کلیوی هم از عواملی هستند که منجر به تشکیل سنگ در کلیه‌ی کودکان می‌شود.

سبک زندگی تاثیر بسزایی در تشکیل سنگ کلیه در کودکان دارد.

رژیم غذایی حاوی شیرینی، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و استفاده‌ی بیش از حد سدیم از عواملی هستند که احتمال ابتلا به سنگ کلیه در کودکان را افزایش می‌دهد. همچنین کم نوشیدن آب یکی از عادت‌های مضر و از عوامل اصلی است که باعث غلیظ شدن ادرار می‌شود و احتمال تشکیل کریستال‌های سنگ کلیه در کودک را افزایش می‌دهد. همچنین بهتر است بدانید نداشتن تحرک و BMI بالا در کودکان احتمال ابتلای آن‌ها را به سنگ کلیه افزایش می‌دهد.

علائم سنگ کلیه در کودکان

علائم-سنگ-کلیه-در-کودکان

برخی از علائم سنگ کلیه در کودک:

  • تب
  • تهوع
  • استفراغ
  • تکرر ادرار
  • ادرارهای متناوب ولی با حجم کم
  • عفونت اداری

همچنین کودک مبتلا به سنگ کلیه در پهلو، پشت و زیر دنده‌ها دردی را تجربه می‌کند که تا کشاله‌ی ران کشیده می‌شود. همچنین با هر بار جابه‌جایی سنگ در کلیه‌ی کودکان، شدت درد بیشتر می‌شود.

سنگ کلیه در کودکان باعث احساس درد حتی در هنگام ادرار کردن می‌شود، همچنین رنگ ادرار این کودکان تغییر می‌کند و صورتی، قرمز یا قهوه‌ای می‌شود.

در نوزادان یا کودکان کم سن و سال‌تر که نمی‌توانند محل دقیق درد را مشخص کنند، گریه و بی‌قراری شدید و تغییر بوی ادرار هم از علامت‌های سنگ کلیه است.

چه زمانی برای سنگ کلیه کودک باید به دکتر مراجعه کنیم؟

علائم جدی و ریسک فاکتورهای سنگ کلیه در کودک به شرح زیر است که پس از مشاهده باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند.

  • احتباس ادراری در کودکان
  • هماتوری یا مشاهده خون در ادرار کودکان
  • درد پهلو و کلیه که همراه با استفراغ و تب و لرز باشد.
  • استفاده از درمان‌های خانگی سنگ کلیه بدون اینکه تغییری در وضعیت دردها یا ادرار مشاهده شود.

درمان سنگ کلیه در کودکان

درمان-سنگ-کلیه-در-کودکان

روش‌های مختلفی برای درمان سنگ کلیه‌ در کودکان وجود دارد که متناسب با اندازه‌ی سنگ کلیه، نوع آن و سن و سال کودک استفاده می‌شود. این روش‌ها شامل موارد زیر است.

درمان خانگی سنگ کلیه در کودکان

ساده‌ترین راه برای درمان خانگی سنگ کلیه در کودکان نوشیدن آب است. سنگ‌های ریز با نوشیدن مقادیر بالای مایعات دفع می‌شوند. در مواردی هم که کودک از درد پهلو رنج می‌برد؛ می‌توان از داروهای بدون نسخه‌ی ضد درد مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا ایبوپروفن استفاده کرد.

روش‌های درمانی که توسط متخصصان طب سنتی توصیه می‌شود هم جزو درمان‌های ساده خانگی هستند. در این روش استفاده از گیاهان دارویی به صورت دمنوش و عرق گیاهی می‌تواند در دفع سنگ کلیه‌ی کودک تاثیر داشته باشد. آب کرفس، عرق بهارنارنج، شاه‌تره، خارشتر، خارخاسک کنگر، ترنجبین، شاه تره، گزنه، ریواس و خوردن خربزه برای درمان سنگ کلیه‌ی کودکان در طب سنتی تاثیرگذار است.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که درمان‌های خانگی ساده و در دسترس هستند، اما اثربخشی آن‌ها در بازه‌ی زمانی کوتاه امکان پذیر نیست.

درمان دارویی سنگ کلیه کودکان

با مسدود شدن مجرای ادرار با سنگ کلیه و بروز دردهای شدید ممکن است نوزادان یا کودک مبتلا به سنگ کلیه نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. در این موارد از داروهای مسکن قوی برای کمک به دفع سنگ و تزریق سرم برای جبران کم آبی بدن استفاده می‌شود.

درمان سنگ کلیه کودکان با سنگ شکنی

سنگ شکنی با استفاده از امواج فراصوتی یک از روش‌های متداول برای درمان سنگ کلیه است که می‌توان از آن برای درمان سنگ کلیه نوزادان هم استفاده کرد. با انجام این اقدام سنگ‌ها به قطعات ریزی تبدیل می‌شوند که باعث می‌شود به راحتی در ادرار حل شوند و از مجرای اداری عبور کنند و دفع شوند.

این روش تحت بیهوشی انجام می‌شود و درد خیلی زیادی ندارد، اما در برخی از کودکان ممکن است عوارضی مانند خونریزی در ادرار یا اطراف کلیه، همچنین کبودی در شکم و پشت مشاهده شود که خطر خاصی ندارد.

درمان سنگ کلیه کودکان با جراحی

جراحی آخرین گرینه درمان سنگ کلیه در کودک است که به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود.

یکی از شیوه‌های جراحی انجام نفرولیتوتومی (درمان سنگ کلیه با جراحی تونل) است که در آن بیمار تحت بیهوشی قرار می‌گیرد. سپس برشی در کمر بیمار ایجاد می‌شود و ابزاری وارد بدن او می‌شود که هم سنگ را خرد می‌کند و هم تکه‌های آن را به بیرون منتقل می‌کند.

یکی دیگر از شیوه‌های جراحی درمان سنگ کلیه با اورتروسکوپی است که در آن از یک لوله‌ی نازک و مجهز به دوربین استفاده می‌شود تا از طریق مجرای ادار و مثانه وارد حالب شود و سنگ را بیرون بیاورد.

مراقبت از کودکان مبتلا به سنگ کلیه در توانبخش

در این مقاله در مورد علت تشکیل، علائم و درمان سنگ کلیه در کودکان صحبت کردیم و هرکدام را جداگانه توضیح دادیم.

به منظور استفاده از درمان‌های خانگی، دفع آسان‌تر سنگ کلیه‌ی کودکان در خانه و جلوگیری از ایجاد عوارض سنگ کلیه می‌توانید از خدمات اعزام پزشک و پرستار سالمند در منزل یا پرستار بیمار و کودک در منزل یا بیمارستان در موسسه پرستاری توانبخش استفاده کنید. همچنین توان بخش می‌تواند خونگیری آزمایش ها در خانه و ادوات لازم جهت تشخیص سنگ کلیه کودک را در خانه برای شما انجام دهد. این خدمات به صورت 24 ساعته، با نازلترین قیمت به تمام مناطق سطح تهران ارائه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.

سهیل خوش نظر
گرد آورنده

سهیل خوش نظر

از ما مشاوره رایگان بگیرید



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *