نوار قلب در منزل

نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG) یک آزمایش تشخیصی مهم است. ضربان و ریتم قلب را کنترل می‌کند و هرگونه ناهنجاری را تشخیص می‌دهد. این آزمایش در نهایت فعالیت الکتریکی قلب را بر روی کاغذ نموداری به نام الکتروکاردیوگراف نشان می‌دهد. برای انجام این کار، از الکترود‌هایی استفاده می‌شود که روی اندام‌ها و قفسه سینه قرار می‌گیرند. با این‌که این آزمایش، یک آزمایش ساده است اما تفسیر آن به آموزش و تخصص قابل توجهی نیاز دارد. از این رو ECG دیجیتال دقیق‌تر و بهتر است.

با ما در ادامه همراه باشید تا با با نوار قلب در منزل بیشتر آشنا شوید.

دکتر چه زمانی تست نوار قلب را تجویز می‌کند؟

تست الکتروکاردیوگرام در صورت فشار خون بالا یا در صورت مشاهده علائم بیماری قلبی مانند ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس یا درد قفسه سینه توصیه می‌شود. ممکن است هنگام غربالگری یا استخدام در شغلی جدید یا در صورتی که سابقه خانوادگی در بیماری قلبی، دیابت یا سایر بیماری‌ها وجود داشته باشد و یا فرد بخواهد ورزش را شروع کند، از او خواسته شود تست نوار قلب را انجام دهد. همانطور که قبلا مطرح کردیم؛ تست نوار قلب در منزل یا در آزمایشگاه های انجام داد.

در صورت مشاهده موارد زیر تست نوار قلب توسط متخصصین قلب پیشنهاد می‌شود:

  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • خستگی به‌همراه تورم در پا‌ها
  • تنگی نفس در طول فعالیت‌های روزمره
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • درد در ناحیه فک، بازو و قفسه سینه
  • هر گونه تنگی نفس و سرفه در شب

این علائم بیماری قلبی زمینه‌ای است که نیاز به بررسی و کنترل دارد.

نحوه انجام آزمایش نوار قلب

آزمایش-نوار-قلب-در-منزل

چه آزمایش نوار قلب در منزل صورت پذیرد؛ چه در محیط بیمارستان انجام‌ شود؛ نحوه انجام آزمایش نوار قلب به شرح زیر است:

در ابتدای انجام این تست بیمار با بالاتنه‌ی برهنه در وضعیتی قرار می‌گیرد که امکان انجام تست (نصب لیدها بر روی سینه) فراهم باشد. سپس متخصص قلب، روی ناحیه قلب و قفسه سینه ژل میریزد تا لید‌ها بتوانند روی سینه قرار بگیرند. ممکن است از شما خواسته‌شود نفس بکشید یا نفس خود را حبس کنید تا تصاویر بهتری ثبت شود.

می‌توان نتایج تست را بر روی مانیتور مشاهده کرد و یا بر روی کاغذ مخصوص دستگاه چاپ کرد یا پس از اتمام تصویربرداری روی مانیتور ثبت کرد. اتاق کم نور برای خواندن بهتر مانیتور مناسب‌تر است. پس از اتمام آزمایش نوار قلب در منزل، نتیجه توسط متخصص قلب که اسکن را انجام داده‌است، تفسیر می‌شود.

پس در کل زمان انجام آزمایش نوار قلب درمنزل یا بیمارستان 5 تا 10 دقیقه به طول می‌انجامد و کاملاً بدون درد است. درنهایت سرنخ‌ها (لید‌ها) را بر می‌دارند و ژل را پاک می‌کنند و تست پایان می‌یابد.

تست ECG می‌تواند به تشخیص چه شرایطی کمک کند؟

آزمایش نوار قلب می‌تواند در تشخیص هرگونه ناهنجاری ریتمی در قلب که به طور بالقوه تهدیدکننده زندگی است، کمک کند. در لیست زیر نتیاج مهمی که از تفسیر نوار قلب برداشت می‌شود را نوشته‌ایم:

  • تشخیص هرگونه ضربان قلب غیر طبیعی
  • کمبود یا مازاد الکترولیت مانند پتاسیم، کلسیم یا سدیم
  • حمله قلبی
  • هر گونه بزرگ شدن قلب
  • تعیین موقعیت و اندازه حفره‌های قلب
  • تغییر در موقعیت قلب یا گاهی اوقات قرارگیری قلب در حالتی غیرطبیعی
  • بررسی اینکه آیا بیمار دچار حمله قلبی شده یا بررسی شواهدی از حمله قلبی قبلی

انجام تست نوار قلب در منزل، توان بخش

انجام تست نوار قلب در منزل، توان بخش

آیا آزمایش نوار قلب در منزل انجام می‌شود؟ بله. با کمک یک دستگاه آزمایش نوار قلب قابل حمل و فردی که درمورد استفاده از آن آموزش دیده، تست نوار قلب در منزل امکان‌پذیر می‌کند.

در کل یکی از راه‌هایی که برای تشخیص و اقدام برای درمان مشکلات قلبی وجود دارد، تهیه نوار قلب است. تیم ما با استفاده از دستگاه‌های سیار و به‌روز این کار را برای شما انجام خواهند داد و تمام امکانات لازم را برای شما به خانه می‌آورد.

پس از اتمام تست ECG و در صورت مشاهده وضعیت غیرنرمال در نوار قلب، تیم ما به شما راهنمایی‌ها و امکانات لازم را فراهم می‌کند تا روند درمان به شکل صحیح‌تری پیش برود.

مزایای انجام تست نوار قلب در منزل چیست؟

تست نوار قلب (ECG) یک ابزار تشخیصی نجات‌دهنده زندگی است که به طور معمول برای ارزیابی عملکرد‌های عضلانی و الکتریکی قلب استفاده می‌شود. برخی از مزایای تست نوار قلب در منزل به شرح زیر است:

  • بسیار راحت است.
  • باعث می‌شود در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنیم.
  • متخصصانی که منحصراً برای گرفتن تست نوار قلب آموزش دیده‌اند در منزل شما حاضر خواهند شد.
  • خطر عفونت بیمارستانی و اضطراب حضور در محیط بیمارستان صفر خواهد بود.
  • گزینه خوبی برای افراد مسن مبتلا به بیماری است که حرکت و حمل و نقل آن‌ها دشوار است.

قیمت نوار قلب در منزل

قیمت نوار قلب در منزل به چندین مؤلفه بستگی دارد. باتوجه به ساعتی که این کار انجام خواهد شد و محل سکونت بیمار، هزینه پرداختی متفاوت خواهدبود؛ اما به این دلیل که بیمار در فضا‌های شلوغ قرار نمی‌گیرد و استرس بشدت کمتری را متحمل می‌شود در نهایت نتیجه نوار قلب با کم‌ترین خطا مواجه خواهدشد.

در کل با توجه به آرامش بیمار که منجر به کاهش خطای تست و همچنین صرفه جویی در زمانی برای گرفتن جواب تست می‌شود؛ هزینه نوار قلب در منزل بصرفه است.

همچنین برای تجویز نوار قلب در منزل می‌توانید از خدمت  ویزیت پزشک در منزل موسسه توانبخش استفاده کنید.

سهیل خوش نظر
گرد آورنده

سهیل خوش نظر

از ما مشاوره رایگان بگیرید



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *