خونگیری آزمایشات در منزل

امروزه ارائه خدمات خونگیری آزمایشات و سایر خدمات آزمایشگاهی در منزل دغدغه خیلی از افراد را برای رفتن به آزمایشگاه از بین برده است. خیلی از افراد به دلیل مشغله کاری، دوری راه و … ترجیح می‌دهند تست‌های آزمایشگاهی و سایر خدمات درمانی را در محل زندگی یا کار خود انجام دهند. در این مواقع موسسات اعزام پرستار می‌توانند به شما کمک کنند.

موسسه پرستاری توانبخش آماده اعزام پرستار جهت انواع کارهای پزشکی از جمله خونگیری آزمایشات در منزل، انجام تزریقات در منزل و … می‌باشد. در این مقاله بیشتر با این خدمات آشنا خواهیم شد پس تا پایان با ما همراه باشید.

برای دسترسی سریع به بخش‌های مختلف مقاله، روی عنوان موردنظر کلیک کنید:

روش‌ های خونگیری آزمایشات

می‌توانید برای اطلاع دقیق از این مورد به مقاله «روش‌های نمونه گیری خون را بشناسید» مراجعه فرمایید. اما در ادامه توضیح کوتاهی از هر روش خونگیری آرمایشات را می‌دهیم.

خونگیری وریدی

اکثر آزمایش‌ها از این روش استفاده می‌کنند. در این نمونه‌گیری از داخل آرنج و از رگ وریدی با لمس کردن حالت ارتجاعی ورید و با فرو کردن سوزن در آن با نیدل صورت می‌گیرد.

خونگیری شریانی

این نوع خونگیری چون شریان‌ها عمق زیادی دارند و با بافت‌های پیرامونشان محافظت می‌شوند و این نمونه‌گیری نیاز به اطلاعات دقیق‌تر از آناتومی رگ‌ها دارد بسیار سخت‌تر از خونگیری وریدی است و نیاز به تخصص و تبحر بیشتری دارد.

خونگیری وریدی با سرنگ

در این نوع خونگیری پس از بستن گارو و سپس باز و بسته کردن بازو خون از شریان به ورید وارد می‌شود ولی نمی‌تواند از ورید برگردد و خون در ورید حبس می‌شود و افزایش فشار پیدا می‌کند و با ورود نیدل سرنگ و کشیدن پیستون آن خون با فشار درون سرنگ وارد می‌شود.

روشهای خونگیری آزمایشات

چه آزمایش‌ هایی امکان خونگیری و نمونه‌گیری در منزل دارند؟

  • کرونا PCR
  • چکاپ
  • آنتی بادی IGG- IGM
  • آزمایش خون
  • آزمایش نوزاد

نکات مهم هنگام خونگیری آزمایشات

  • اگر نیاز است آزمایش ناشتا انجام شود دقت شود که زمان ناشتایی رعایت شده باشد.
  • فرد آزمایش‌دهنده باید استرس نداشته باشد و در آرامش باشد تا نتیجه آزمایش در اثر استرس دچار اشتباه نشود.
  • اگر بیمار به هر نوع بیماری مبتلا است باید به فردی که برای خونگیری مراجعه کرده اطلاع دهد.
  • اگر بیمار به مواد ضدعفونی‌کننده مثل الکل حساسیت داشته باشد باید قبل از نمونه‌گیری اعلام نماید.
  • بعد از اتمام خونگیری با پنبه محل خونگیری فشرده شود تا از کبودی و یا خونریزی مجدد جلوگیری کند.
  • بعد از اتمام خونگیری مشت را باز کرده تا خون بند بیاید.
  • در هنگام خونگیری در منزل باید تمامی نکات بهداشتی رعایت شود.

مقاله پیشنهادی: تزریق وریدی

خونگیری آزمایشات در منزل چه مزایایی دارد؟

مزایای خونگیری آزمایشات در منزل

از مزایای خونگیری در منزل می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد. در ادامه 3 مورد از این موارد را توضیح می‌دهیم.

1- انجام آزمایش در محل پاکیزه منزل

امروزه با شیوع ویروس کرونا و شلوغی درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها انجام آزمایش در منزل بسیار مطمئن‌تر است خصوصا برای افراد سالمند، بیمار و کودکان که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند قرار نگرفتن در معرض آلودگی‌ها و عفونت‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

2- صرفه‌جویی در زمان

در اکثر آزمایشگاه‌ها به دلیل مراجعه زیاد مراجعین نیاز به شماره گرفتن و انتظار برای نوبت وجود دارد که برای برخی افراد بدحال و بیمار، سالمند و کودک این موضوع سخت است. اگر انجام خونگیری آزمایشات در منزل انجام گیرد دیگر نیازی به گرفتن نوبت و در انتظار نشستن وجود ندارد.

3- آرامش در نمونه‌گیری

در آزمایشگاه‌ها به دلیل ازدحام جمعیت معمولا خونگیری به سرعت انجام می‌شود و فرصتی برای پاسخگویی به سوالات و تردیدهای بیمار وجود ندارد ولی فردی که به منزل مراجعه می‌کند و عمل خونگیری را انجام می‌دهد تنها با یک فرد مواجه است و می‌تواند به سؤالات او با دقت پاسخ دهد.

همچنین برخی کودکان یا بیماران از محیط‌های درمانی ترس دارند و دچار استرس می‌شوند که این استرس در پاسخ آزمایش تاثیرگذار است ولی با انجام آزمایش در منزل این مشکل حل می‌شود.

خونگیری آزمایشات در منزل توسط موسسه پرستاری توانبخش

موسسه پرستاری توانبخش با داشتن 20 سال سابقه در امور اعزام پرستار و کادر نگهداری و درمانی آماده است که بهترین خدمات پرستاری را در زمینه مراقبت و نگهداری از کودک، سالمند و بیمار در منزل و بیمارستان به صورت روزانه و شبانه‌روزی به شما عزیزان تقدیم نماید.

برای پرسش در خصوص هرکدام از خدمات توانبخش تنها کافی است با مشاوران توانبخش تماس بگیرید تا با مشاوره تلفنی رایگان، مشاوران توانبخش شما را در امر بهبودی یاری کنند.

سهیل خوش نظر
گرد آورنده

سهیل خوش نظر

از ما مشاوره رایگان بگیرید



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *