مراقبت از بیمار تب دنگی در منزل

با نیش پشه آئدس بیماری تب دنگی به انسان منتقل می‌شود. این بیماری چند وقتی است که در کشور ایران رواج بیشتری پیدا کرده است و در اکثر مناطق از جمله مناطق شمالی و جنوبی کشور ایران شاهد فعالیت بیشتر آن بوده‌ایم. بیماری تب دنگی معمولا خطر جدی را به همراه ندارد، اما عدم کنترل آن باعث بروز خطرات جدی برای بیمار و همه‌گیری این بیماری در ایران خواهد شد.

برای دسترسی سریع به بخش‌های مختلف مقاله، روی عنوان موردنظر کلیک کنید:

پرستاری از بیمار تب دنگی در منزل می‌تواند توسط خود افراد و اعضای خانواده انجام شود؛ اما اگر شدت بیماری زیاد است یا حتی نیاز دارید یک نفر علاوه بر پرستاری از شما به کارهای روزمره‌تان برسد، بهتر است که از پرستاران متخصص ما در مجموعه پرستاری توانبخش کمک بگیرید.

در صورتی که علائم تب دنگی را در خود یا عزیزان خودتان مشاهده کرده‌اید، می‌توانید با ما در ارتباط باشید تا در اولین فرصت متخصص عفونی به منزل شما اعزام کنیم.

چگونه از بیمار تب دنگی مراقبت کنیم؟

چگونه از بیمار تب دنگی مراقبت کنیم؟

بیماری تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. در واقع نیش پشه آلوده به این ویروس باعث انتقال این بیماری خواهد شد. علائم بیماری ممکن است نهفته بماند؛ اما در صورت پدیدار شدن 2 تا 7 روز دوره نقاهت این بیماری به طول خواهد انجام دهید.

75 درصد از افرادی که به تب دنگی مبتلا می‌شوند، هیچ علائمی را از خود نشان نمی‌دهند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • استفراغ
  • تب
  • بی‌حالی

و در موارد شدید، تشنج، خستگی، سردرد و… باشند.

در صورت مواجهه با هر گونه علائم مرتبط با تب دنگی بهتر است که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر علائمی ندارید و یا احتمال می‌دهید که به این بیماری مبتلا شده‌اید، می‌توانید با ما در مجموعه خدمات پزشکی و پرستاری توانبخش در ارتباط باشید تا مشاوره رایگان تلفنی به شما ارائه دهیم و شما را در این زمینه راهنمایی نماییم.

پرستاری از کودکان مبتلا به تب دنگی در منزل

کودکان به دلیل سیستم ایمنی بدن ضعیف نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به تب دنگی قرار می‌گیرند. پرستاری و مراقبت از کودک مبتلا به تب دنگی در منزل یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل علائم این بیماری ویروسی و کاهش مشکلات ناشی از آن است.

تب ناشی از این ویروس در بدن کودک ممکن است از 2 تا 7 روز طول بکشد و ماندگار بماند؛ در این دوره بیماری نیز احتمال اینکه کودک با مشکلات دیگری از قبیل اسهال، استفراغ، بی‌قراری، خستگی، کم‌اشتهایی مواجه شود، وجود دارد.

برای پرستاری از کودکان مبتلا به تب دنگی حتما باید به بی‌قراری کودک عزیزتان توجه داشته باشید. پرستاران موسسه توانبخش با توجه به تجربه و تخصصی که در پرستاری از کودک دارند نه تنها روند بهبودی کودک مبتلا را سریع‌تر می‌کنند؛ بلکه در کارهای روزمره شما نیز کمک خواهند کرد.

روش‌های مراقبت از بیمار مبتلا به تب دنگی

هیدراته نگه داشتن بدن کودک در طول دوره نقاهت اهمیت زیادی دارد. حتما به کودک آب و آبمیوه‌های خوشمزه طبیعی مورد علاقه او را بدهید.

برای کاهش تب از پاشویه کمک بگیرید و در صورت نیاز کودک را با خودتان به حمام ببرید تا دوش آب ولرم بگیرد. در صورت نیاز از داروهای کاهنده تب مانند شربت استامینوفن کمک بگیرید.

واقعیت این است که محافظت از کودک در برابر تب دنگی امکان‌پذیر نیست. چون به هر حال کودکان در هنگام خروج از منزل احتمال ابتلا به این بیماری را خواهند داشت. فقط باید سعی کنید که کودکان را از مکان‌هایی که آب راکد وجود دارند، دور نگه دارید. همچنین پوشاندن لباس‌های پوشیده به کودک برای مراقبت و محافظت از او در برابر تب دنگی مفید است.

پرستاری از سالمندان مبتلا به تب دنگی در منزل

سالمندان مانند کودکان بیشتر در معرض خطرات بیماری تب دنگی هستند. سیستم ایمنی ضعیف بدن سالمندان باعث شده تا بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار بگیرند و عوارض این بیماری برای آنان شدیدتر باشد.

البته این بدین معنی نیست که پشه آئدس سالمندان را بیشتر از سایر افراد می‌گزد، بلکه بدین معنی است که سیستم ایمنی بدن سالمندان بیشتر از سایر افراد به این بیماری واکنش نشان می‌دهد. ممکن است سالمندان به دلیل کم‌تحرکی از قبل دچار کاهش اشتها بوده باشند. بنابراین، علائم هشداردهنده شامل خستگی، اسهال، تب و استفراغ هستند که باید حتما به آن‌ها توجه داشته باشید.

مراقبت از بیماران سالمند مبتلا به تب دنگی در منزل امکان‌پذیر است. فقط باید بیمار را به استراحت و نوشیدن مایعات مختلف ترغیب کنید. معمولا سالمندان ترجیح می‌دهند که در منزل پرستاری شوند. از این جهت مراقبت از بیمار تب دنگی در منزل برای این رده سنی بسیار حائز اهمیت است. که به این منظور می‌توانید از طریق مشاوره تلفنی رایگان شرایط خود را به مشاوران ما بگوید تا برای شما پرستار متخصص اعزام کنند.

تا زمانی که دمای بدن سالمندان کمتر از 39 درجه سانتی‌گراد است، نیازی به نگرانی از بابت خطرات این بیماری نیست. اما اگر دمای بدن افزایش پیدا کرده است، پیشنهاد می‌کنیم که حتما با ما در ارتباط باشید تا در صورت نیاز داروهای مناسب برای درمان سالمندان تجویز کنیم.

پرستاری از بزرگسالان مبتلا به تب دنگی در منزل

طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که افراد در بازه سنی 21 تا 40 سال بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به تب دنگی هستند. از این جهت با وجود اینکه سالمندان و کودکان ممکن است علائم بیشتری را از خود بروز دهند، اما بزرگسالان نیز در معرض ابتلا به تب دنگی هستند.

مراقبت از مبتلایان تب دنگی در منزل با توجه به رده سنی آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. بسیار مهم است که بزرگسالان حداقل چند روزی را در خانه استراحت کنند و بعد به محل کار بازگردند.  برای پرستاری از بزرگسالان و انجام کارهای روزمره‌شان که به دلیل بیماری ناتوان در انجام آن هستند، موسسه توانبخش خدماتی مانند پرستار بیمار در منزل را ارائه می‌دهد.

استراحت در خانه و مصرف مایعات بهترین راه برای کاهش علائم بیماران است. اگر در منزل خودتان بزرگسالی مبتلا به تب دنگی شده حتما دمای بدن او را چک کنید که بالای 39 درجه سانتی‌گراد نرود.

از داروهای کاهنده تب مانند استامینوفن استفاده کنید که می‌توان آن‌ها را هر 6 تا 8 ساعت مصرف کرد. بیماران بزرگسال باید خودشان مراقب علائمی همچون اسهال و استفراغ باشند و در صورت بروز این علائم، از آب کافی برای جبران آب از دست رفته بدن استفاده کنند.

پیشگیری از ابتلا به تب دنگی

پیشگیری از ابتلا به تب دنگی

پیشگیری از ابتلا به تب دنگی بهترین راه برای جلوگیری از عوارض آن است. اما واقعیت این است که این بیماری نیز مانند همه بیماری‌های ویروسی، راه‌حل پیشگیرانه بسیار دقیقی ندارد. ممکن است در برخی از کشورها امکان تزریق واکسن این بیماری وجود داشته باشد، اما در حال حاضر در همه کشورها امکان زدن واکسن فراهم نشده است.

بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به تب دنگی، دوری از مناطقی است که پشه آئدس بیشتر در آن‌ها فعالیت دارد. بنابراین، می‌توان راه‌های پیشگیری از ابتلا به تب دنگی را در موارد زیر خلاصه نمود.

روش پیشگیری توضیحات
استفاده از پشه‌بند خوابیدن زیر پشه‌بندهای آغشته به حشره‌کش‌ها
استفاده از مواد دافع حشرات استفاده از کرم‌ها، اسپری‌ها و لوسیون‌های دافع حشرات برای پوست و لباس
پوشیدن لباس‌های مناسب پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوارهای بلند برای محافظت از گزش پشه‌ها
کنترل محیط زیست حذف منابع آب راکد مانند ظروف آب، لاستیک‌ها و گلدان‌ها که محل تخم‌گذاری پشه‌ها هستند
نصب توری روی پنجره‌ها و درها نصب توری‌های مناسب روی پنجره‌ها و درها برای جلوگیری از ورود پشه‌ها به داخل خانه
استفاده از حشره‌کش‌های خانگی استفاده از اسپری‌های حشره‌کش در داخل خانه برای کاهش تعداد پشه‌ها
اطلاع‌رسانی و آموزش آموزش افراد جامعه در مورد خطرات تب دنگی و روش‌های پیشگیری از آن
سفر به مناطق کم‌خطر اجتناب از سفر به مناطقی که شیوع تب دنگی بالاست، به خصوص در فصول پرخطر
بهداشت فردی و محیطی رعایت بهداشت فردی و محیطی برای جلوگیری از تجمع پشه‌ها و تخم‌گذاری آن‌ها

مراقب از بیمار مبتلا به تب دنگی در منزل توسط موسسه پرستاری توانبخش

تب دنگی از جمله بیماری‌های ویروسی است که در کشور ایران شایع شده و باید حتما تا جای ممکن از ابتلا به آن جلوگیری کنید. اگر هم افراد به این بیماری مبتلا شدند، باید از روش‌های مراقبت از مبتلایان به تب دنگی در منزل کمک گرفت. هیدراته نگه داشتن بدن، استراحت و مصرف داروهای کنترل‌کننده علائم مفید هستند.

در صورت نیاز به مراقبت از بیمار تب دنگی در منزل به صورت پاره‌وقت و تمام‌وقت، می‌توانید از خدمات موسسه پرستاری توانبخش استفاده کنید. پرستار به همراه تجهیزات و داروهای مناسب به محل اعزام می‌شوند. همچنین آزمایشات مختلف برای تشخیص تب دنگی در منزل انجام خواهند شد. برای دریافت خدمات پرستاری از بیمار تب دنگی در منزل، می‌توانید با ما در ارتباط باشید تا با توجه به رده سنی بیمار برایتان، پرستار اعزام کنیم.

نجمه خنجری
گرد آورنده

نجمه خنجری

از ما مشاوره رایگان بگیرید



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *